


Etsen als leidraad
Als tekenaar was ik gelijk gefascineerd door de etstechniek waar ik op de kunstacademie in Arnhem voor het eerst mee in aanraking kwam. Omdat ik gewend was vanuit de lijn te denken, sprak de lijn-ets mij in het begin het meeste aan. Want er valt in een ets niets te verbergen en ik vond het prachtig dat zelfs de fijnste lijntjes terug te zien waren in de afdruk, dat krijg je in een tekening niet voor elkaar. Anders dan bij het tekenen is het etsen een indirecte en zeer bewerkelijke techniek. Die omweg die je moet maken voordat je een afbeelding op papier hebt, eist een bepaalde concentratie en fysieke arbeid op waarbij je nooit totale controle hebt. Deze verhouding tot het weerbarstige metaal en de onvoorspelbaarheid ervan, maakt dat de techniek zelf altijd iets toevoegt en je verrast. Het zuurbad kan net te sterk zijn, de aquatint kan wat vlekkiger uitvallen en dan heb je nog de afdruk die daar ineens uit de pers komt rollen, in spiegelbeeld! Je krijgt het niet cadeau, maar dat maakt juist dat ik het een spannende en uitdagende techniek blijf vinden. Het is bij uitstek een techniek waarbij je eindeloos kan experimenteren. De mogelijkheden zijn legio en ik merk dat ik na 20 jaar etsen nog steeds nieuwe technieken ontdek. Schilderen met lijm over de etsplaat bijvoorbeeld en daar dan carborundum over strooien. Zo creëer je schuurpapier op je plaat waar de inkt in blijft plakken en dat laat in je afdruk een diep, fluweelzwart achter.
Ik ben daarnaast blijven tekenen, direct op papier, wat soms weer een verademing is na het geworstel met de etsplaat. Maar de aantrekkingskracht van het etsen zal mij altijd blijven verleiden.
In mijn werk staan mensen bijna altijd centraal. Ik ben gefascineerd door de zeggingskracht van houdingen en hoe deze figuren zich verhouden tot eventuele andere personen in de afbeelding. Ik vind het interessant om in te zoomen op de binnenwereld van een karakter. De figuren in mijn werk staan vaak op zichzelf, teruggetrokken, in relatie tot de rest van de compositie. Dit geeft soms een eenzaam of melancholische sfeer waarbij juist de kracht van de introversie mij aanspreekt. Ik werk graag in series en laat me steeds inspireren door bepaalde thema’s. Tijdens mijn academiejaren bijvoorbeeld, vormden foto’s van mijn herinneringen aan Spanje een inspiratiebron. Maar ook gedichten van Federico García Lorca, foto’s van mijn vrienden in relatie tot een ruimte, de dansers in voorstellingen van Pina Bausch en ook foto’s uit het nieuws in het Middenoosten zijn inspiratiebronnen geweest waaruit ik werk. De laatste series zijn geïnspireerd op de zee en waterplanten gecombineerd met portretten. Opgaan in de natuur, de vormen die in de natuur te vinden zijn verwerken in een compositie. Sinds kort werk ik ook ruimtelijk, mijn etsen heb ik eerst wel 8 of 10 keer afgedrukt. In deze afdrukken ga ik knippen en bouwen en zo ontstaat een nieuwe dimensie. Een ets waar je in kan kijken, die openbreekt en zo nieuwe lagen laat zien.
EtsXpress en Etsatelier
Naast het exposeren van mijn eigen werk, houd ik me ook op andere manieren bezig met de etstechniek. Samen met collega Charlotte Ponjeé zijn wij de etsXpress en geven we workshops etsen in het onderwijs (zowel basis- als voortgezet onderwijs). Voor een impressie van deze workshops klik hier.
Daarnaast geef ik workshops en cursussen etsen in mijn etsatelier.
Voor meer informatie klik hier.